იოსებ შურღაიას სტატია
ყოველ ჩვენგანს, იქნება ეს ექიმი, თუ ადამიანი, რომელიც თავისი პროფესიით საკმაოდ შორს დგას მედიცინისაგან, დიდი პასუხისმგებლობა გვაკისრია მომავალი თაობების ჯანმრთელობის მდგომარეობაზე.
ვენეროლოგი, ანდროლოგი
“უნაყოფობის ფსიქოლოგიური და სოციალური ასპექტები” – იოსებ შურღაია
უნაყოფობა, როგორც სოციალურ-სამედიცინო პრობლემა, კაცობრიობის ერთ-ერთი ყველაზე აქტუალური პრობლემაა. ბოლო დროს უნაყოფობა საზოგადოების ერთგვარ უბედურებად იქცა. მრავალრიცხოვანი გამოკვლევების მონაცემების მიხედვით, ევროპული სახელმწიფოების უმეტესობაში ცოლ-ქმრის უნაყოფობას აშკარად აქვს გამოხატული ზრდის ტენდენცია. ამის შედეგად, აღნიშნულ პრობლემას აქვს არა მარტო სოციალურ-სამედიცინო, არამედ სოციალურ-ეკონომიკური მნიშვნელობაც.
უნაყოფობა მედიცინაში ნიშნავს წყვილის უუნარობას, ჩასახოს ბავშვი რეგულარული სქესობრივი ცხოვრების პირობებში. ცოლ-ქმარს თვლიან უნაყოფოდ, თუ ქალი არ ორსულდება ერთი წლის რეგულარული სქესობრივი ცხოვრების განმავლობაში (როდესაც ყველაზე ნაკლები, კვირაში 2-ჯერ მაინც აქვთ სქესობრივი კონტაქტი) იმის მიუხედავად, რომ არ იყენებს კონტრაცეფციის საშუალებებსა და მეთოდებს. ჯანდაცვის მსოფლიო ორგანიზაციის – ჯანმოს მონაცემების თანახმად, „… ცოლ-ქმართა დაახლოებით 12-18 პროცენტი ცხოვრების რეპროდუქციული პერიოდის განმავლობაში ეჯახება უნაყოფობის პრობლემას“.
ადამიანში განასხვავებენ აბსოლუტურ უნაყოფობას, რომელიც წარმოიქმნება მამაკაცის ან ქალის სასქესო აპარატში განუკურნებელი (შეუქცევადი) ცვლილებების შედეგად (განვითარების დეფექტები, სასქესო ჯირკვლებიც ოპერაციულად ამოკვეთა, ტრავმები და მისთანანი), და ფარდობითი, რომლის მიზეზების აღმოფხვრაც შესაძლებელია. უნაყოფობას უწოდებენ პირველადს, თუ ორსულობა არასდროს დამდგარა, და მეორადს, თუ ქალს წარსულში ერთი ორსულობა მანიც ჰქონდა, იმისდა მიუხედავად, თუ რით დასრულდა იგი (მშობიარობით, საშვილოსნოს გარე ორსულობით, მუცლის მოშლით და ა.შ.).
ბოლო წლებში მნიშვნელოვნად გაიზარდა ინტერესი უნაყოფობის სოციალურ-ფსიქოლოგიური ფაქტორების პრობლემის მიმართ. ამას შემდეგი მიზეზები აქვს: დიდი სირთულეები რჩება გაურკვეველი “გენეზის” შემთხვევაში, გახშირდა ემოციური სფეროს დარღვევებისა და სექსუალური მოშლილობების შემთხვევები უშვილო ქორწინებების დროს, უშვილო წყვილში აღინიშნება ორივე მეუღლის ცხოვრების ხარისხის გაუარესება. უშვილო ქორწინება, პირველ რიგში, ახდენს ადამიანში სიყვარულისა და გვარის გაგრძელების მოთხოვნილების ფრუსტრაციას და, ამასთან ერთად, იზრდება ბავშვზე ზრუნვისა და მის აღზრდაზე პასუხისმგელობის მოთხოვნილება. ამჟამად, ურბანიზაციის მაღალ დონესთან და სოციალურ უზრუნველყოფის სამსახურების განვითარებასთან დაკავშირებით, ბავშვის გაჩენას, ძირითადად, სოციალურ-ფსიქოლოგიური მნიშვნელობა აქვს. ჩვენი მუშაობის მიზეზი იყო უნაყოფობის ფსიქოლოგიური მიზეზების, ასევე დიაგნოსტიკისა და კორექციის მეთოდების შესწავლა.
უნაყოფობის ფსიქოლოგიური მიზეზები
დიაგნოსტიკისა და კორექციის მეთოდები:
- ფიზიოლოგიურ დონეზე ხანგრძლივი სტრესი საკუთარ კვალს ტოვებს ყველა ორგანოსა და სისტემის საქმიანობაზე, მთ შორის იმათზეც, რომლებიც გვარის გაგრძელებაზეა პასუხისმგებელი. სტრესის ზემოქმედებით სუსტდება იმუნიტეტი, ქვეითდება საშვილოსნოს მილების მოძრაობის უნარი, ცვლილებებს განიცდის საკვერცხეები და საშვილოსნოს ყელი. სტრესი მოქმედებს ტვინის უმაღლეს ცენტრებზეც, რაც იწვევს ჰორმონალური ძვრების პროვოცირებას, რომლებიც მკვეთრად ამცირებს ჩასახვის ალბათობას;
- ირღვევა ფიზიოლოგიური რეაქციების მიმდინარეობა და ჰორმონების ჯაჭვის მეშვეობით – რეპროდუქციული ორგანოების სისხლით მომარაგება. ზოგიერთ შემთხვევაში ადგილი აქვს ფალოპის მილების სპაზმს დაორსულების შემდგომი წარუმატებელი მცდელობებით. თუ ეს ემოციები და მდგომარეობა შენარჩუნებულია დაორსულების შემდგომაც, შესაძლებელია მოხდეს ორსულობის განვითარების შეწყვეტა: ნაყოფის ჩაკვდომა განვითარების ადრეულ სტადიაზე, ან თვითნებური აბორტი ორსულობის ნებისმიერ ვადაში. ყველა ამ ცვლილების დადგენა პრაქტიკულად შეუძლებელია, ან ძალიან რთულია.
შიშები:
- მშობიარობის დროს სიკვდილის ან არასრულფასოვანი ბავშვის გაჩენის შიში;
- საკუთარი მომხიბვლელობის დაკარგვის შიში;
- იმის შიში, რომ ბავშვი საკმაოზე მეტ სირთულეს მოიტანს;
- ხშირად ასეც ხდება, რომ ბავშვი ქვეცნობიერად აღიქმება, როგორც საფრთხე წყვილი ურთიერთობებისთვის – მეუღლეებს ისე ძლიერ უყვართ ერთმანეთი, და იმდენად მჭიდროა კავშირი მათ შორის, რომ ბავშვის გაჩენა აღიქმება, როგორც უშუალო საშიშროება ამ ოჯახური იდილიისთვის.
მუშაობის სტრატეგია: კომპლექსური მეთოდიკა: „მე მსურს, მყავდეს შვილი/მე არ მსურს, მყავდეს შვილი“.
საკუთარი თავის უარყოფა (ქალური ნაწილის)
- პრაქტიკულად ყველა ქალური დაავადება ამა თუ იმ ხარისხით დამოკიდებულია იმაზე, თუ როგორ ექცევა ქალი საკუთარ თავს, როგორ აღიქვამს საკუთარ თავს, როგორ ცხოვრობს მასში მისი „ქალური ნაწილი“.
- ეს, პირველ რიგში, არის ცოდნა საკუთარი თავის, საკუთარი მნიშვნელობის, მომხიბვლელობის შესახებ. ამაში დიდ როლს თამაშობს დედისგან და მამისგან მიღებული გამოცდილება – როგორ აღიქვამდნენ ბავშვობაში გოგონას დედა და მამა? თვლიდნენ მას მომხიბვლელად თუ არა? ასევე, ხედავდა თუ არა ის ჰარმონიული ურთიერთობის მაგალითს მშობლებს შორის? იყო თუ არა ის ნანატრი (სასურველი) ბავშვი? იყო თუ არა ის სასურველი სქესის ბავშვი (თუ მშობლებს ძალიან უნდოდათ, რომ ბიჭი ჰყოლოდათ)? ქალურ ნაწილში რა ცხოვრებისეული გამოცდილება მიიღო გოგონამ თავისი გვარის ქალებისგან – დედისგან, ბებიისგან, დიდი ბებიისგან?
მუშაობის სტრატეგია: თავად ქალისა და მისი გვარის სხვა ქალების ცხოვრებისეული სცენარის ანალიზი (გენოგრამა, გენოსოციოგრამა), ტრავმული მოვლენებისა და სიტუაციების გამოვლენა და მათზე მუშაობა. შემდგომ კი საკუთარი ქალური იდენტურობის, ქალის – როგორც საკუთარი ხატის, ჩამოყალიბება. არტ-თერაპია –ხატვის დიაგნოსტიკური ტექნიკები, როლური რუკა, კოლაჟები და ნიღბები „მე ქალი ვარ“.
დედასთან ურთიერთობა:
- ქალიშვილის დედასთან ურთიერთობის დონე აქ შეიცვლება ძალიან თბილი/ახლო ურთიერთობებიდან ურთიერთობის არ ქონამდე დიაპაზონში. განვიხილოთ ორი უკიდურესი გამოვლინება:
- ურთიერთობის არქონა ან რთული/კონფლიქტური ურთიერთობები
როგორც წესი, ასეთ ურთიერთობებს, შესაძლოა, დავაკვირდეთ ოჯახში, სადაც ქალი „ჩარჩენილია“ მოზარდის ასაკში. ის ბუნტდება, ღიზიანდება, უარყოფს დედას, რაც საკუთარი ქალური არსის უარყოფას ნიშნავს. ყველაზე ხშირად ასეთები არიან სოციალურად წარმატებული ქალები, რომლებსაც სირთულეები აქვთ მამაკაცებთან ურთიერთობაში. როგორც წესი, ისინი ყველაფერს თავად აღწევენ, არ ენდობიან მამაკაცებს, არ იღებენ მათ ძალას, მათ მზრუნველობას და ამის შედეგად არ შეუძლიათ ახალი სიცოცხლის აღმოცენება, რადგან ამისთვის საჭიროა მამაკაცის თესლის მიღება.
- ძალიან ახლო ურთიერთობები (სიმბიოზი)
ურთიერთობების ამ ტიპს თავისი განმასხვავებელი თავისებურება აქვს – ქალი (შვილი) საკუთარი დედის მიმართ პერიოდულად თამაშობს სხვადასხვა როლს: „პატარა გოგოს“ როლს და „თავისი დედის დედიკოს“ როლს. პირველ შემთხვევაში ეს გამოიხატება ახლო მეგობრობით და ძალიან დამოკიდებული ურთიერთობით – დედა თავისი ზრდასრული ქალიშვილის ყველა საქმის კურსშია, ოვულაციის დღეებიც კი იცის, მასთან ერთად დადის ექიმებთან ვიზიტებზე, პოულობს ახალ საოცარ და სახელმოხვეჭილ მეცნიერებს და ა.შ. რაღაც მომენტებში ქალები, თითქოსდა, როლებს ცვლიან და ყველაფერი ზუსტად ისევე მეორდება, ოღონდ უკუღმა – ქალიშვილი კისრულობს სრულ პასუხისმგებლობას დედის სიცოცხლესა და ბედზე, და მის მიმართ მასზე უფრო ბრძენი და მოწიფული ადამიანის პოზიციას იკავებს. პრობლემა აქ არის იერარქიის დარღვევა და ის, რომ ქალიშვილს არა აქვს უნარი, რომ „გაემიჯნოს დედას“ და გაიზარდოს.
მუშაობის სტრატეგია: ხატვის ტექნიკა „მე და დედაჩემი“, „დედაჩემი, როგორც დედა“, „დედაჩემი, როგორც ქალი“.
ტრავმული მოვლენები წარსულში:
- გადამწყვეტი როლი შეიძლება ითამაშოს მძიმე, ზოგჯერ ბოლომდე განუცდელმა, დაუცხრომელმა მოვლენებმა. როგორც ისეთმა, რომლებიც უშუალოდ ეხება ბავშვის გაჩენის სფეროს (ახლო ნათესავის ან მეგობრის გარდაცვალება მშობიარობის დროს, ბავშვის დაღუპვა და მისთანანი), ასევე სხვა სახის მოვლენებმაც, მაგალითად, მშობლების განქორწინებამ, სასტიკმა მოპყრობამ ბავშვობაში, ცხოვრების არახელსაყრელმა პირობებმა, ახლო ნათესავების გარდაცვალებამ. ყველა ეს განცდა მტკივნეულ მოგონებებს იწვევს, რომლებიც გავლენას ახდენს ქალის ცხოვრებაზე და იცავს მას იმისგან, რომ კვლავ არ მოუხდეს ამის განცდა.
მუშაობის სტრატეგია: ამ ტრამვული მოვლენების გაცნობიერება და განდის პროცესის აღდგენა უკვე უსაფრთხო გარემოში. როდესაც მოვლენები ხარისხობრივად იქნება განცდილი, გამოტირებული, და გრძნობები – გამოხატული, მოხდება შინაგანი გათავისუფლება ამ ტვირთისგან და, როგორც შედეგი, დადგება დიდი ხნის ნანატრი ორსულობა.
დედის როლის იდეალიზება:
- ასეთ ქალს ჯერ კიდევ ბავშვის დაბადებამდე აურაცხელი წიგნი აქვს წაკითხული აღზრდის შესახებ, იცის, თუ როგორ ინდა გაზარდოს ბავშვი სწორად. იცის, თუ როგორ უნდა მოეპყროს ბავშვებს, როგორ კვებოს და ა. შ. ყველა მეგობარი და ნაცნობი ასეც ეუბნება: „შენ იდეალური დედა იქნები!“ ეს კიდევ უფრო მეტ კითხვებს უჩენს თავად ქალს: „მე სრულიად მზად ვარ, ყველა პირობა იდეალური მაქვს, მაშ ჯერ კიდევ რატომ არ ვარ დედა?“.
მუშაობის სტრატეგია: დედობაზე წარმოდგენის კორექტირება. ხატვის ტექნიკა: „მე და ჩემი მომავალი შვილი“, შესაძლოა ბავშვების შესახებ წიგნების (რეალისტურის) რეკომენდირება.
სტრესები:
- თანამედროვე ცხოვრების რითმი გვაიძულებს, რომ ვიყოთ მრავალ ფუნქციურები, მუდმივად კონცენტრირებულნი, დაძაბულნი. თანამედროვე ქალები მამაკაცებთან თანასწორად მონაწილეობენ კარიერულ რბოლაში, კისრულობენ დიდ პასუხისმგებლობას, ზოგჯერ ძალიან არაქალურ საკითხებსაც კი წყვეტენ და, ამ დროს, ელემენტარულად, ჭამასაც კი ვერ ასწრებენ, რომ არაფერი ვთქვათ ძილისა და დასვენების ხარისხზე. ბევრი მათგანი ამჩნევს, რომ ძლიერი სტრესის ზემოქმედებით მათ ერღვევათ მენსტრუალური ციკლი, და რაღა იქნება მაშინ, როდესაც დაღლილობა დაგროვდება? ზუსტად ასეა – მენსტრუალური ციკლის მოშლის შედეგად მოხდება ჰორმონული ფონის დარღვევა და, მაშასადამე, დაორსულების უნარის მოშლაც. თუ არ მოხდება დაორსულება, ეს ახალ სტრესს გამოიწვევს და ასე იქმნება ჩაკეტილი წრე: “მე სტრესულ მდგომარეობაში ვარ და ამიტომ ვერ ვორსულდები, მე ვერ ვორსულდები და ამ ნიადაგზე სტრესულ მდგომარეობაში ვარ“.
მუშაობის სტრატეგია: ამ ვითარებაში დასახმარებლად კლიენტმა თავად უნდა თქვას უარი ცხოვრებისა და მუშაობის დამქანცველ ტემპზე, დაკავდეს სპორტით (კუნთების დაძაბულობის მოსახსნელად). გამოდგება არტ-თერაპია, რელაქსაციისა და ვიზუალიზაციის ტექნიკების სწავლება.
აბორტები და წარუმატებელი ორსულობები წარსულში:
- აბორტები _ აბორტის შემდეგ ძალიან ხშირად წარმოიშვება დანაშაულის ძლიერი გრძნობა, რომელსაც ქალი ღიად განიცდის ან ქვეცნობიერში მალავს. ორივე შემთხვევაში შედეგად, შესაძლოა გახდეს „გაუცნობიერებელი სასჯელი“, წარსულში ჩადენილისთვის ქალი საკუთარ თავს უნაყოფობით სჯის. ის გაუცნობიერებლად უკრძალავს საკუთარ თავს დაორსულებას, ხოლო ცნობიერების დონეზე, როგორც წესი, ეს გამოიხატება ფრაზით: „ღმერთი/ბედისწერა მსჯის“.
- ასეთ შემთხვევაში მუშაობა მიმართული იქნება განცდების აღდგენაზე. საჭიროა მუშაობა დანაშაულის გრძნობაზე და პასუხისმგებლობაზე წარსულში მომხდარის გამო და, რა თქმა უნდა, სიცოცხლისა და ბედნიერების უფლებაზე;
- შვილის დაკარგვა ყველაზე დიდი დანაკარგია მათ, შორის, რომელიც კი შეიძლება მოხდეს… ამიტომ წარსული წარუმატებელი ორსულობები (მუხლის მოშლა, ნაყოფის სიკვდილი ან საშვილოსნოს გარე ორსულობა), მკვდრადშობილი ბავშვები, გარდაცვლილი/დაღუპული ბავშვები და ექსტრაკორპორალური განაყოფიერების წარუმატებელი პროტოკოლებიც კი მოითხოვს ყურადღებას, განცდას და გადატანას. ყველა ამ შემთხვევაში ძალიან მნიშვნელოვანია ჭმუნვისა და გლოვის, შემდეგ კი პატიების ეტაპები.
სისტემური მიზეზები:
ოჯახი არის სისტემა, რომელიც ფუნქციონირებს გარკვეული წესებისა და კანონების მიხედვით. ბერტ ხელინგერი ამ კანონებს „სიყვარულის წესებს“ უწოდებს. არც თუ ისე იშვიათად შეგვიძლია აღმოვაჩინოთ ქცევის ესა თუ ის მოდელი ან სცენარი, რომელიც თაობიდან თაობებს გადაეცემა. უნაყოფობის სისტემურ მიზეზებზე თუ ვილაპარაკებთ, ეს შეიძლება იყოს ამ სისტემაში ბავშვისთვის ადგილის არარსებობა, რადგან ეს ადგილი უკვე დაკავებული აქვს ვისმე (მაგალითად მშობლებს ან უმცროს დებსა და ძმებს). ხშირად უშვილობის უკან გარკვეული ოჯახური ისტორიები დგას, რომლებიც თავს გადახდა წინაპრებს – მძიმე ბედი, სიკვდილი, დაკარგული, გარდაცვლილი ან აბორტის მსხვერპლი ბავშვები. ამ შემთხვევაში მუშაობა მიმართული იქნება ამ სისტემური მიზეზების გამოვლენისკენ და მათი აღმოფხვრისკენ სისტემური განლაგებების, მიზანმიმართულია ვიზუალიზაციისა და გენოგრამებით მუშაობის დახმარებით.
პრობლემის ორი შრე:
ფსიქოლოგიური პრობლემის შრეებში იგულისხმება სურვილები, ამიტომ თითოეულ პრობლემაში უნდა გამოვყოთ მინიმუმ ორი სურვილი. პირველ სურვილს – „მინდა“ ადამიანი აცნობიერებს, მაგრამ იმის გამო, რომ არ ძალუძს მისი განხორციელება, შეიძლება ვივარაუდოთ რომ არსებობს მეორე, გაუცნობიერებელი სურვილი – „რომ არაფერი შეიცვალოს“. ამიტომ კლიენტის პრობლემაზე მუშაობის დროს კონსულტანტი აღმოაჩენს ხოლმე მისი რამდენიმე სურვილის შეტაკებას: „კონსტრუქციულისას“, რომელიც ასახავს სწრაფვას ცვლილებებისკენ და „დესტრუქციულისას“, რომელიც ასახავს ცვლილებების შიშს და ინარჩუნებს არსებულ ვითარებას.
გადაწყვეტილების მიღება:
უნდა გაკეთდეს არჩევანი რამ დენმე შესაძლებლობას შორის. ამასთანავე, არჩევანი ყოველთვის არის. ადამიანს, მინიმუმ, ორი ვარიანტი აქვს ამ სამი შესაძლებლობიდან:
- ყველაფრის დატოვება ისე, როგორც არის, ან რისამე შეცვლა.
- საკუთარი ქცევის, ჩვევების, შეხედულებების, განწყობის შეცვლა ან იმ გარემოებების შეცვლა, რომლებშიც პრობლემა წარმოიქმნა.
- თუ შეუძლებელია გარემოებების შეცვლა, შესაძლოა საკუთარი დამოკიდებულების შეცვლა ამ გარემოებების მიმართ, ანუ მათი მიღება:
- როგორც აუცილებელი მოცემულობის;
- როგორც გაკვეთილის, რომელიც უნდა გაიარო;
- როგორც პიროვნების შინაგანი რესურსებისა და შესაძლებლობების კატალიზატორის;
- როგორც რაიმე პოზიტიურისა, რომელსაც შეიცავს ის, რასაც ჯერჯერობით ნეგატიურად აღვიქვამთ.
პრობლემები, რომლებიც ექმნებათ უშვილო ოჯახებს:
- იწვევს დეპრესიას და შფოთვას.
- აქვეითებს თვითშეფასებას;
- ამაღლებს დანაშაულისა და სირცხვილის შეგრძნებებს (მეტად გამოვლინდება ქალებში);
- აძლიერებს შვილების ყოლის მოტივაციას;
- სექსუალური პრობლემები, ერთი მეუღლის უკმაყოფილება მეორეთი ამ სფეროში და მეუღლეების უუნარობა, ააწყონ ნორმალური სექსუალური ურთიერთობები;
- სიცივე მეუღლეების ურთიერთობაში, სიახლოვისა და ნდობის დეფიციტი, ურთიერთობის პრობლემები;
- საზოგადოებისგან იზოლირება;
- იმ ფაქტის მიღება, რომ სამედიცინო ჩვენებებით არ შეუძლიათ იყოლიონ შვილები და, როგორც შედეგი, ცხოვრებისეული მიზნების ცვლილება;
- ბავშვის შვილად აყვანისთვის მიღებული ზომები;
- ბავშვების ყოლის ძლიერმა სურვილმა, შესაძლოა, იმოქმედოს სექსუალური სფეროს დარღვევებზე. სექსი სიამოვნებიდან გარდაიქმნება მუშაობას, რადგან წყვილი ცდილობს სქესობრივი კონტაქტი დაამყაროს მაშინ, როდესაც ეს ბავშვის ჩასახვისთვის არის საჭირო და ამ დროს არ განიცდის ემოციურ აღტკინებას;
- ბავშვების ყოლის ნევროტული სურვილი, რომელიც ქორწინების ერთი ან ორივე პარტნიორს შეიძლება ჰქონდეს, შესაძლოა სტერილურობის მიზეზი გახდეს და, მეუღლეების ურთიერთქმედების შედეგად, საბოლოო ჯამში, დათრგუნოს შთამომავლობის მოცემის (რეპროდუქციის) უნარი.
ფსიქოდიაგნოსტიკის მეთოდები
ნახატების თემები დიაგნოსტიკისთვის:
- მე და ჩემი მომავალი შვილი;
- ჩემი მომავალი ორსულობა;
- „დედაჩემი, როგორც დედა“, „დედაჩემი, როგორც ქალი“ – იმავეს გაკეთება შეიძლება მამაზე.
- „საკუთარი თავის ხატი, როგორც ორი, ქალური და მამაკაცური ნაწილების შეხამება (ერთმანეთში გადასვლა და ურთიერთქმედება);
- ჩემი პრობლემა;
- ჩემი ოჯახი: ამჟამად, 5 წლის შემდეგ, იდეალში.
ტექნიკები:
- „სიცოცხლის წრეები“;
- „მე მსურს, მყავდეს შვილი / მე არ მსურს, მყავდეს შვილი“;
- ინტერვიუ ორგანიზმთან.
ინტერვიუ
- რამდენი ხანია, რაც გსურთ იყოლიოთ შვილი/შვილები?
- რამდენი ხანია, რაც უშვილობას მკურნალობთ?
- რამდენ ექიმთან გქონდათ კონტაქტი?
- თქვენი აზრით, რა არის თქვენი უშვილობის მიზეზი (სუბიექტური თეორია)?
- თქვენს წყვილში ვინ უფრო მეტად განიცდის თქვენს უშვილობას?
- რა შეიცვალა თქვენს ცხოვრებაში მაშინ, როდესაც თქვენი უშვილობის ამბავი შეიტყვეთ?
- ხართ თუ არა კმაყოფილი თქვენი სექსუალური ურთიერთობებით (სიხშირე, ორგაზმის არსებობა ან არარსებობა, კოიტუსის სირთულეები, სექსუალური ლტოლვა)?
- როგორ აისახება თქვენს ცხოვრებაზე უშვილობის პრობლემა (მაგალითად, თქვენს სოციალურ, სექსუალურ და სხვა სტატუსებზე)?
- როგორი მკურნალობა უნდა იქნეს გამოყენებული?
- როგორი შეხედულება გაქვთ მკურნალობის ალტერნატივებზე?
- რამდენ ხანს შეიძლება, რომ მკურნალობა გაგრძელდეს?
- რას გააკეთებთ თქვენ (ადამიანი ან წყვილი), თუ მკურნალობა წარუმატებელი აღმოჩნდება?
დამატებითი კითხვები, რომლებიც, შესაძლოა, დაეხმაროს ექიმს დიაგნოსტიკის ან/და მკურნალობის პროცესზე პაციენტის სავარაუდო რეაქციის განსაზღვრაში:
- აღენიშნება თუ არა პაციენტს ფსიქოსომატური დაავადებები?
- არის თუ არა ანამნეზში ფსიქიური მოშლილობის ეპიზოდები ან ჩატარებული აქვს თუ არა ფსიქოთერაპიის კურსი ცხოვრებისეული, ოჯახური კრიზისების, უნაყოფობის პრობლემების გამო?
დაუსრულებელი გეშტალტი ანუ დაუსრულებელი სიტუაცია:
- მუდმივი ანალიზები და სხვა სამედიცინო ღონისძიებები აქვეითებს სქესობრივ ლტოლვას და აძლიერებს სხეულის დაძაბულობას. ეს ციკლი მეორდება თვიდან თვემდე. რწმენა – იმედი – მოლოდინი – იმედგაცრუება. ამ ციკლს დაუსრულებელი გეშტალტი შეიძლება ვუწოდოთ.
- ფ. პერლზის თვალსაზრისით, გეშტალტის ყველაზე უფრო საინტერესო და მნიშვნელოვანი თვისება მისი დინამიკაა – ძლიერი გეშტალტის სწრაფვა დასრულებისკენ. დაუსრულებელი გეშტალტის საუკეთესო სახელია დაუსრულებელი სიტუაცია. დაუსრულებელი სიტუაციის ერთ-ერთი უმარტივესი მაგალითია ავადმყოფობა. ავადმყოფობა, შესაძლოა, დასრულდეს გამოჯანმრთელებით, სიკვდილით ად ორგანიზმის გადაწყობით;
- თუ ადამიანი თითქმის დაბრმავდა, – წერს ავტორი, – ის უდიდეს ძალისხმევას მიმართავს იმისთვის, რომ შეინარჩუნოს ან გააუმჯობესოს ის, რაც დარჩა მისი მხედველობიდან. სიტუაცია მუდმივად დაუსრულებელი რჩება. და ეს სიტუაცია სულ უფრო და უფრო ღრმად ითრევს ადამიანს;
- ერთხელაც ის მთლიანად დაბრმავდება. როგორ წესი, სიტუაცია დრამატულად იცვლება. და ადამიანი ეგუება აზრს, რომ იმედი ამაოა;
- ახლობლების თვალში ის ხეიბრად გამოიყურება, მარამ თავად კი სხვაგვარი ხდება. ის ახლა ორგანიზმია თვალების გარეშე. შინაარსის შესაბამისი ცვლილებები, პერლზის აზრით, უკეთესობისკენ არის მიმართული;
- იგივე შეიძლება ითქვას უშვილო წყვილებზეც. ქალს მუდმივად სურს, რომ დაორსულდეს. და ამას უდიდეს ძალისხმევას ახმარს ფსიქოლოგიურ დონეზე. იმედიანად არის და ელის. მისთვის ესეც დაუსრულებელი სიტუაციაა. მაგრამ, როდესაც ის ზუსტად გაიგებს, რომ ვერასოდეს გააჩენს ბავშვს, სიტუაცია დასრულდება. და ოჯახი დაიწყებს ამ პრობლემის გადაჭრის სხვა გზების ძიებას.
დასასრულს უნდა აღვნიშნოთ, რომ ფსიქოთერაპიის მიზანია უნაყოფობის დიაგნოზის მქონე პაციენტის ცხოვრების ხარისხის გაუმჯობესებაა.
ზემოთ წარმოდგენილი მონაცემების შეჯამებისას კიდევ ერთხელ გვსურს, ხაზგასმით აღვნიშნოთ, რომ ადამიანებში, როგორც მაღალი სოციალიზაციის მქონე არსებებში, ჯანმრთელი შთამომავლობის აღწარმოების ფუნქცია არ არის მხოლოდ ბიოლოგიური ამოცანა. ყოველ ჩვენგანს, იქნება ეს ექიმი, თუ ადამიანი, რომელიც თავისი პროფესიით საკმაოდ შორს დგას მედიცინისაგან, დიდი პასუხისმგებლობა გვაკისრია მომავალი თაობების ჯანმრთელობის მდგომარეობაზე.
სტატიის ავტორი: იოსებ შურღაია
საკონტაქტო ინფორმაცია
კანვენი - კანისა და ვენსნეულებათა ს/კ ეროვნული ცენტრი
კ. ჩაჩავას ქ. 1, თბილისი, 0159
დაჯავშნეთ ვიზიტი
მადლობას გიხდით დაინტერესებისთვის!
ვიზიტის დასაჯავშნად შეავსეთ ფორმა
სამუშაო საათები:
ორშ.-პარ. – 10:00 – 17:00
აუცილებელია წინასწარი ჩაწერა!